Aquest blog preten acostar-vos a les aventures amb la meva btt.

diumenge, 1 de gener del 2012

Volta a Catalunya en BTT. Tortosa-Gandesa-Riba·Roja

30 de Dessembre de 2011.

Nova etapa de la volta a Catalunya en btt. Etapa llarga motivada per la logística, tenim estació de ferrocarrils a Tortosa i a Riba-Roja, en total han estat 112 km. de recorregut. En principi el recorregut per la terra dels Templers no havia de ser massa complicat a no ser pels km. acumulats, però la realitat ha estat molt diferent; un dia exageradament ventós ha endurit la marxa, les ràfegues feien perdre l'estabilitat dalt de la btt i el constant vent de cara em feia pedalar sense descans fins-i-tot a les suaus baixades per poder arribar a Riba-Roja abans no fos fosc.

Surto ben d'hora de l'estació de Tortosa, travesso l'Ebre direcció Roquetes i enfilo la Via Verda. Ben aviat començo a veure que em trobaré amb un ambient rural durant tot el recorregut, molts camps de cítrics regats pel canal de l'Ebre, el pastor amb el seu ramat per la via verda, el massis dels Ports a l'esquerra i ben aviat arribo a l'assut de Xerta, una obra hidràulica de més de mig segle i on també hi ha un curiós rellotge solar. A partir d'aquí comença una part de recorregut més ferèstega entre el barranc del riu Canaletes, el Santuari de la Fontcalda, i la seva font d'aigua calenta, molts túnels, la majoria sense llum producte del vandalisme, es imprescindible dur focus, tot i això trobarem algun túnel iluminat amb leds alimentats per energia solar. Passarem per moltes estacions, algunes de tancades, algunes de molt malmeses i algunes reconvertides en bar fins a arribar al poble de Bot. Des de aquí ens dirigim al collet de les forques amb la terra molt més seca per arribar a Gandesa.

A Gandesa em trobo un veí que em fa cinc cèntims de l'historia del poble, amb l'església de 4 portes, la històrica presó i el museu de la guerra civil. A partir d'aquí em dirigeixo cap a Batea pel Coll del Moro, trobo les restes d'una trinxera de la guerra civil, les restes del poblat ibèric de Coll del Moro i molt vent de cara cap al parc eòlic, passo arran del molins que giren a tot drap direcció Batea on passejo pel carrers que et transporten a una altra època, surto del poble pels rentadors i abeuradors direcció a la Pobla de Massaluca, molt conreu de vinya, passat La Pobla baixo al Barranc de Voravall amb molt conreu de secà, almenys aquí baix no hi ha vent i puc avançar més ràpid fins el pont de Berrús. Queda l'últim coll del dia, pujo fins el coll de Berrús on començo a veure el pantà de Riba-Roja i m'arribo a l'ermita de Santa Magdalena o de Berrús, una ermita que fou desmuntada pedra a pedra i pujada aquí dalt perquè no quedés engolida per les aigües del pantà. Ara tot baixada fins la presa del pantà i el poble rural de Riba-Roja on podem contemplar l'església barroca ja il.luminada per l'hora que s'ha fet.